Widerøe verdens beste på punktlighet – igjen
Det amerikanske analyse- og statistikkselskapet FlightStats offentliggjør hver måned en liste over hvilke flyselskaper som er mest presise. Listen inneholder over 200 flyselskaper fra hele verden, og deles inn i ulike klasser, etter størrelse og geografisk tilhørighet, og har, i to måneder på rad, kåret Widerøe til verdens mest punktlige flyselskap, heter det i en pressemelding fra flyselskapet.
I august og september toppet Widerøe denne listen, uavhengig av klasse, med 93,37 prosent punktlighet i august, og 95,27 prosent i september. Punktlighet blir vurdert som oppfylt når flyet ankommer bestemmelsesstedet innen senest 15 minutter etter oppsatt ankomsttid.
– Dette er stort for et lite flyselskap som Widerøe. Vi har over 10.000 flyvninger hver eneste måned, og målet er å være i rute hver eneste gang, sier driftsdirektør Morten Skoglund.
Krevende forhold – erfarne ansatte
Skoglund er med rette stolt av at Widerøe har fløyet til topps på denne lista igjen. Selskapet har vært blant Europas mest punktlige flyselskaper gjennom flere år, og i fjor ble de «europamestere» – og har altså nå nådd den absolutte verdenstoppen.
– Det er absolutt ingen selvfølge at Widerøe skal klare å være så punktlige som vi er. Vi opererer tross alt i arktisk klima, med svært skiftende værforhold. Hverdagen består ofte av både tåke, vind, regn, snø og is. Mange av våre ruter flyr over fjord og fjell, og lander på korte rullebaner, påpeker driftsdirektøren.
Han mener en stor del av årsaken til at Widerøe lykkes så godt med punktlighet, er de ansatte. Både de som jobber i cockpit, i kabinen og på bakken, har lang erfaring, og får god trening i å takle de utfordrende flyforholdene.
– Våre ansatte står på hver dag, for at passasjerene skal komme trygt frem. De har hodet og hjertet på rett plass, sier Skoglund.
Forberedt på det uforutsette
Et av suksesskriteriene er gode rutiner. I et flyselskap skjer det noe uforutsett hver eneste dag, og dette er Widerøe til enhver tid godt forberedt på. Operasjonssenteret i Bodø er flyselskapets bankende hjerte.
– Dersom det skulle skje noe med et fly eller med en i personalet, setter vi raskest mulig inn tilgjengelig standby-kapasitet.
Været er den største utfordringen i forbindelse med en flyreise, og Widerøe jobber kontinuerlig med å forbedre punktligheten, året rundt.
– Vi gjør en rekke helt spesielle vinterforberedelser, som skal gjøre oss rustet til å møte det som venter oss av vær og vind. Vi har også et meget godt samarbeid med Avinor, som driver flyplassene, om brøyting og strøing av rullebanene. For å kunne lande på en kort rullebane, er det naturligvis helt avgjørende å bremse raskt opp, forklarer Skoglund.
Ising er en velkjent utfordring for norsk luftfart, og kan føre til alvorlige hendelser, uten gode rutiner. For Widerøe, som flyr i nord og ved fjord, er disse rutinene svært godt innarbeidet.
God service, uansett vær og flyforhold
Widerøes rutenett dekker mange kriker og kroker av landet, og sørger for gode forbindelser der ingen andre flyr. Mange steder er alternativene bil, buss og båt. Det å knytte distriktene sammen, er selve nerven i Widerøes natur. Det store rutenettet gjør at folk raskere kommer frem til tettstedene i regionene enn de ellers ville ha gjort. Når vær og vind truer fremkommeligheten, er det derfor ekstremt viktig å opprettholde god service.
– Hvis det skulle skje at flyet ikke kommer frem, sørger vi for alternativ transport, sier Morten Skoglund.
Foto: En av Widerøes Dash 8-Q400-maskiner på bakken. Foto fra Widerøes Flyveselskap.